tiistai 27. maaliskuuta 2012

Postausvyöry 1/3: Mai-Hime vs Madoka

Maaliskuu on kohta ohi, enkä ole julkaissut yhtään postausta tässä kuussa. Sen vuoksi nyt tulee alle viikon sisään hirveä postausvyöry asioista, joilla ei luultavasti ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Huonoimmassa tapauksessa joudun poikkeamaan blogin linjasta ja kirjoittamaan länsimaalaisesta viihteestä (tarkka aihe minulla on jo mielessä) yhden postauksen saadaakseni määrän täyteen. Olen periaatteellinen bloggaaja, ettäs tiedätte. Itse bloggaus alkaa tuosta alta. Tämä oli vain tällainen alkubriiffi oudon otsikon takia.

Sain vihdoin katsottua yhden animen historian merkkipaaluista, nimittäin Mahou Shoujo Madoka Magican. On pakko heti alkuun sanoa, että Madokan saama hehkutus on täysin ansaittua. Sen loistokkuutta on kuitenkin jo niin paljon puitu, että haluan lähteä hieman eri näkökulmasta. Muutaman jakson jälkeen iski sinisen taivaan salama ja tajusin, että Madoka on kuin uusittu versio Mai-Himestä. Otsikko on siinä mielessä hieman harhaanjohtava, etten aio suoranaisesti asettaa Mai-Himeä ja Madokaa kilpailemaan keskenään ja miettiä kumpi onnistui missäkin paremmin, vaan pohdin yhteisiä piirteitä.

Spoiler varoitus! Sinua on varoitettu.

Ihan ensimmäisenä yhtäläisyytenä tulee tietysti mieleen, että kumpikin on taikatyttöanime, joka ei lopulta ollutkaan taikatyttöanime. Mai-Hime ja Madoka kummatkin käsittelevät supervoimien pimeää puolta omalla viksahtaneella tavallaan. Kummassakin on myös tärkeässä osassa takana hilluva taho, joka tietää voimien alkuperän, ongelmat ja todellisen merkityksen. Mai-Himessä tämän tahon roolia pitää First District, Nagi ja Obsidian Prince. Madokassa kaiken pahan takana on petollisen söpö Kyuubey. Näille kaikille on olennaista varjoista toimiminen ja perästä päin varoittelu. Kun Madokassa tyttöporukka räyhää Kyuudeylle, miksei hän kertonut sielujen irrottamisesta, tämä vain toteaa ettei kukaan kysynyt. Mai-Himessä Nagi kyllä varmistaa, että Hime on valmis riskeeraamaan tärkeimpänsä, mutta jättää kertomatta, että tärkein ei tarkoita Himen omaa vaan tärkeimmän ihmisensä henkeä.

Synkistely on huomattava yhtäläisyys ja nimenomaan se syy, miksi näitä kahta animea kannattaa ylipäänsä verrata tällä tavalla keskenään. Supervoimien takaa paljastuu sarjan edetessä synkkyä totuuksia, joilla on sitten omat vaikutuksensa eri hahmoihin. Kummassakin animessa törmätään heti ongelmaan voimien hyväksymisestä. Mai-Himessä Mai Tokiha pohtii, haluaako hän edes taistella epämääräisiä olliäisiä, orphaneita vastaan. Madokan nimikköhahmolla Madoka Kanamella ei ole vastaavaa ongelmaa. Hän on valmis riskeeraamaan henkensä suojellakseen viattomia noidilta (eng. witch, jap. majou), mutta Kyuubeyn toteutaman toiveen keksiminen tuottaa hänelle vaikeuksia. Tässä suhteessa osat vaihtuvat sarjojen edetessä. Mai haluaa taistella, muttei tiedä, mitä muuten toivoisi elämältä. Madoka taas alkaa epäillä, haluaako ollenkaan taikatytöksi huolimatta suuresta suojeluvietistään.

Oman henken riskeeraaminen on tietysti tuttua kauraa yliluonnollisten asioiden ympärillä pyörivissä animeissa, mutta Mai-Hime ja Madoka ovat erinomaisia esimerkkejä siitä, miten ongelmallisia supervoimat voivat olla. Madokassa taikatyttö joutuu keräämään Grief Seedejä puhdistaakseen Soul geminsä. Jos Soul gem mustuu kokonaan, muuttuu tyttö noidaksi, siis juuri siksi, mitä vastaan on koko ajan taistellut. Mai-Himessä ei itse muutu miksikään, mutta tämän tärkein henkilö kuolee, jos Himen Child tuhoutuu. Kummassakin onneton kohtalo on vieläpä väistämätön. Taikatytöt muuttuvat poikkeuksetta noidiksi (en ehtinyt selvittää syitä tarkemmin, joten joku paremmin tietävä voi selventää) ja useimpien himejen tärkeä ihminen kuolee, koska himet joutuvat animen toisella puoliskolla taistelemaan toisiaan vastaan. Tätä Mai-Himen aspektia olen käsitellyt myös ensimmäisessä ShizNat-analyysissäni.

Voimien saaminen (Mai-Himessä lähinnä täydellistäminen) on toinen itsestäänselvä, mutta näissä kahdessa animessa hankaloitettu asia. Kuten jo mainitsin, Himen on riskeerattava tärkein henkilönsä tullakseen kunnon Himeksi eli saadakseen Child. Madokassa taikatyttövoimien saanti vaatii sopimuksen tekemisen Kyuubeyn kanssa. Kyuubey toteuttaa toiveen ja vastapalveluksena tytöt joutuvat taistelemaan noitia vastaan Kyuubeyltä sielun irrotuksessa saamillaan voimilla.

Hahmoissakin on nähtävissä yhtäläisyyksiä, joista olen jo maininnutkin Kyuubeyn ja Nagin ja Main ja Madokan. Yksi mainitseminen arvoinen vertailupari on Natsuki Kuga ja Homura Akemi. Yhteistä näillä on etenkin vihamielisyys päähenkilöä kohtaan sarjan alkupuolella ja kylmä suhtautuminen ympäröiviin tapahtumiin. Jopa kylmyyden syyt ovat samanlaiset. Natsuki ei halua Maista Himeä, koska tietää takanan pyörivästä First Districtistä. Homura myös tuntee voimien syyt ja seuraukset muita paremmin ja haluaa siksi estää Madokaa alkamasta taikatytöksi. Suurimmat erot ovat tiedon alkuperissä ja motiiveissa. Natsuki on Districtin sekoilun uhri ja haluaa lyödä näille kapuloita rattaisiin, kun taas Homura on tulevaisuudesta ja haluaa suojella Madokaa.

Pienemmät pahat, eli oprhanit ja noidat (ei Valpurin yö) ovat myös yllättävän samanlaisia. Kummallakin on yhteys sarjojensa hyviksiin, jos tätä termiä voi käyttää (hieman kyseenalaista, jonka syitä käsittelen kohta). Madokan taikatytöt muuttuuvat noidiksi kuten Sayakalle kävi, kun taas orphanit taas syntyvät, koska eivät pysty yhdistymään Himen kanssa childien tavoin. Niin orphanit kuin noidatkin perustavat ympäristönsä negatiivisista tunteista.

Mai-Hime ja Madoka ovat myös siitä mielenkiintoinen vertailupari, että niillä on myös yuriin päin yhteistä kosketuspintaa. Madokan yuri-puoli jää tietysti varsin tulkinnan varaiseksi, kun taas Mai-Hime menee lopulta tunteiden myöntämiseen asti (ShizNat anyone). Madoka pysyy vahvoissa ystävyyssuhteissa, mutta kummassakin animessa on myös paljon rakoilua ihmissuhteissa, esimerkkeinä Sayaka-Koysuke-jokujonkanimeeenmuista -selkäänpuukotuskolmiodraama, Main ja Mikoton tappelu pariinkin kertaan.

Mai-Hime tuli Japanin päässä syyskuusta 2004 maaliskuuhun 2005. Madoka taas on 2011 talvikauden anime. Myös pituus on tärkeä huomata sarjojen eroja, varsinkin tapahtumien nopeutta vertaillessa. Madokan on pakko olla tiiviimpi paketti, koska se kesti vain12 jaksoa. Mai-Hime taas on yli tuplasti pidempi 26 jaksolla, joten siihen mahtuu enemmän aivopieruja epäolennaisia perseilykohtauksia. Jos Mai-Hime olisi tehty vain yhden courin pituiseksi, olisi se vasmasti yhtä tiivis ja nopeatempoinen tapaus kuin Madokakin. Mai-Himen pituus ja sen aiheuttama häröily ei ole missään nimessä paha asia, mutta kaikki eivät tietenkään tykkää vitkuttelusta vaan haluavat juonenkäänteensä ja paljastuksensa tässä ja nyt.

And I was like o_O fuck yeah!
Jos on kuitenkin pakko valita parempi, joutuisin kaikesta haluttomuudestani kallistumaan Madokan puoleen. Syy on suurilta osin animoinnissa. Valitettavasti Mai-Hime ei yllä Madokan tasolle, vaikka molemmat ovat myös visuaalisesti hienoja teoksia. Mai-Himestä olisi saanut vielä paljon synkemmän ja totisemman tekemällä Orphaneista ja Childeista pelottavamman ja ennen kaikkea uskottavamman näköisiä.

Musiikista vastaa kummassakin animessa Yuki Kajiura, joten sitä ei hyödytä vertailla. Kajiuran soundtrackit kun ovat omaa luokkaansa ja joidenkin mielestä jopa ihan samanlaisia (hyi teitä, jotka noin ajatelette!). Tosin täytyy mainita, etten erityisemmin välittänyt Mai-Himen openingista ja endingistä, enkä liioin Madokan openingista. Sen sijaan jälkimäisen ending, Kalafinan Magia, on yksi parhaita biisejä mitään olen aikoihin kuulluut.

Mai-Hime ja Madoka lyhyesti:
+ parasta ikinä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti